keskiviikko 12. heinäkuuta 2017

Interrail 18 - Reilaajan päivä (noin) tunti tunnilta

Viime viikon lopulla koitti Interrailin viimeinen junalla taitettava matkustuspäivä. Siinä oli omanlaista haikeutta, sillä reilin aikana opin ihan oikeasti nauttimaan junalla matkustamisesta. Junamatkat olivat usein ikään kuin lepohetkiä, joissa saattoi vetäytyä kirjoittamaan omia juttuja tai lukemaan kirjaa.  Itse matka ei onneksi kuitenkaan loppunut vielä tähän, vaan Roomassa odotti vielä viisi yötä.

Tähän postaukseen haluan avata sitä, minkälainen reilaajan päivä todellisuudessa on. Ennen omaa Interrailiä kuvittelin useiden päivien olevan enemmän stressaavia kuin nautinnollisia. Tämän matkan aikana opin, että enemmän matkaa mennään jälkimmäisen puolella. Pieniä stressaavia hetkiä reissuun totta kai mahtuu, mutta se ei ole matkaa määrittelevä olotila. Haluan nyt näyttää, minkälaisista osista reilaajan päivä voi koostua. Halusin valita päiväksi nimenomaan matkustuspäivän, jotta päästään mahdollisimman autenttiseen tunnelmaan. Tässäpä on siis reilaajan päivä (noin) tunti tunnilta. Päivän kulkua on värittämässä mukana muutama puhelimella tilanteista napattu otos.

• 6.30 herätys
Junan varhaisen lähtöajan takia heräsimme aikaisin, jotta ehdimme pakata loppuun rinkat. Parin päivän oleskelun aikana ehtii ihmeesti levittää rinkan sisältöä yllättävän lahjakkaasti ympäriinsä. Vaikka pakkaamisen aloittaa illalla, täytyy se viimeistellä vasta aamulla, kun voi pakata viimeisetkin hygieniatuotteet sun muut matkaan.
  • 7.15 aamiaiselle lähtö
Ajattelimme syödä nopean aamiaisen hotellilla ennen junalle lähtöä. Alakertaan mennessäni minulle sanottiin yllättäen, ettei tähän aikaan ole aamiaista tarjolla. Tullessamme hotellille meille oltiin kerrottu, että aamiainen on tarjolla seitsemästä eteenpäin. Nyt sanottiin, että kahdeksalta. Jotenkin niin tyypillistä italialaista suurpiirteisyyttä. Aamiainen jäi siis välistä, mutta se sentään vähennettiin laskusta.
  • 7.45 lähtö hotellilta rautatieasemalle
Uloskirjautumisen jälkeen kävelymatka tyhjillä vatsoilla sai alkaa. Rinkat selkään ja menoksi! Rautatieasemalle oli 1,5 kilometrin kävelymatka. Aamulla helle ei onneksi ollut sietämätön, ja patikointi maantien varressa meni joutuisasti. Kävelyteitä ei tässä pikkukylässä ollut.

• 8.00 rautatieasemalla
Ehdimme onneksi rautatieasemalle niin, että pystyimme ostamaan eväsleivät ja vesipullot läheisestä kahvilasta. (Huh, sitä vehnän määrää italialaisissa kahviloissa - ei löydy oikeastaan mitään ilman. Vehnäleivillä siis mentiin.)

• 8.17 juna lähtee
Juna oli onneksi ajallaan. Ensimmäinen väli oli vain muutaman minuutin pituinen, joten seisoimme sen ajan junan eteisessä kamppeinemme.
  • 8.43 junan vaihto
Tässä junassa oltiin noin kolme tuntia. Matka meni joutuisasti äänikirjaa kuunnellen. Rakastan lukea kirjoja, mutta sain luettua ainoan mukana olleen jo aiemmin. Niinpä tällä reissulla olen päässyt myös äänikirjojen maailmaan. Tämä Elena Ferranten teos on mukaansatempaava ja hurmaava. Kokemuksesta tekee entistä vaikuttavamman naislukijan hunajainen ja kokemusta huokuva ääni.

• 11.50 Roomassa
Juna oli ajoissa perillä helteisessä Roomassa. Kuljimme Terminin asemalla pitkän matkan laiturilta kohti metroasemaa vain nähdäksemme, että sinne yhdistyvän käytävän edessä on kalterit. Google Maps osasi kertoa, ettei mikään julkinen kulkuväline toimi sinä päivänä. Vallan sopivasti Roomassa oli juuri sinä päivänä lakko. Aseman ulkopuolella kiemurteli satoja metrejä pitkä taksijono. Niin meidän tuuria! Ostimme vesipullot ja lähdimme suunnistamaan 35 asteen helteessä Rooman sokkeloisia teitä pitkin kohti parin kilometrin päässä olevaa hotellia. Ei mennyt taas ihan niin kuin ajateltiin, mutta semmoista tämä reilaaminen on. :D
  • 13.30 hotellilla
Löysimme Google Mapsin opastamana lähelle hotellia helposti. Itse hotellin paikantaminen oli haastavampaa. Ihan Fontana di Trevin (kuuluisan suihkulähteen) kupeessa sijaitsevan hotellin ovi pienine kyltteineen hukkui siihen kaikkeen kauppojen ja muiden paljouteen. Aikamme lähistöllä pyörittyämme löysimme perille. Ja kannatti löytää! Olimme edellisenä iltana varanneet hotellin vain tälle yölle, sillä neljälle seuraavalle yölle varaus oli tehty jo Suomesta käsin. Bookingilta löytyi tarjoushuone viiden tähden hotelliin 84 eurolla. (Normaalisti huone olisi maksanut yli 1000 euroa. Ajattelimme ensin, että nettisivuilla voi olla virhe. Kuulimme kuitenkin respassa toisten asiakkaiden maksutapahtuman yhdeltä yöltä, ja yli tonni heiltä perittiin. Ei ihan usein tule tällaisissa paikoissa yövyttyä.:D)  Olihan se huone ihana! Makuuhuone, kaksi (!!) kylppäriä, pieni olohuone ja iso oma terassi. Ai että, kyllä meillä kelpasi! Parasta oli, että huoneemme oli nimetty ihailemani taiteilijan Berninin mukaan.

• 14.30 syömään viereiseen ravintolaan
Huoneen ihastelun ja sinne asettumisen jälkeen kävimme syömässä läheisessä ravintolassa. Lasagne oli erinomaista.
  • 15.30 Fontana di Trevi & shoppailua
Kuuluisalle suihkulähteelle oli matkaa hotellilta 50 metriä. Fontana di Trevin ympärillä näyttää pyörivän päivällä ja iltamyöhälläkin valtavat määrät ihmisiä. Kun kyllästyimme suihkulähteen ihmisvilinään, siirryimme katselemaan lähistöllä olevia kauppoja. Tai no, okei. Katsoin kartasta, missä Massimo Dutti on, koska minulla poltteli päästä juuri sinne. Se sijaitsi hulppean näköisessä kauppakeskuksessa.

• 16.45 maailman parasta gelatoa hotellihuoneen parvekkeella
Pienten ostosten jälkeen suuntasimme takaisin kohti hotellia. Otimme hotellin lähellä gelatot, ja sieltä löytyi onneksi suosikkini: Kinder Bueno. On ihan älyttömän hyvää gelatona! Makuparina oli raikas mansikka. Ihan täydellinen kombo. Nautiskelimme gelatot rauhassa oman hotellihuoneen parvekkeella. Se hetki tuntui erittäin luksukselta.

• 17.10 hotellihengailua päikkäreiden ja blogin merkeissä
Kun kerta on kerrankin viiden tähden lukaaliin päässyt, pitää siellä oleilusta myös nauttia. Niinpä otimme siellä makoisat päiväunet. Minä heräilin aikaisemmin kirjoittelemaan blogiin juttuja.
  • 20.00 Zara, joka meni kiinni ennen kuin ehdin ostaa mitään
Muistin edelliseltä Rooman reissulta, että ihan lähistöllä sijaitsi valtava Zaran myymälä, jossa on monta kerrosta. Kun toinen jäi hengailemaan hotellille, päätin itse suunnata käymään pienellä katselmuskierroksella siellä. Kun olin ehtinyt kahlata kaikki kerrokset läpi ja sovittaa muutaman vaatteen, myymälästä häädettiin asiakkaat sen mennessä kiinni. Sinne jäivät vaivalla etsityt ja sovitetut vaatteet. Sillä hetkellä vähän ärsytti. Kävin ostamassa kaksi sovittamaani ja valitsemaani vaatetta seuraavana aamuna.
  • 21.00 illallinen ja reissun paras pizza
Kävimme illallisella hotellin lähistöllä. Sain siellä reissun (ellei elämäni) parasta pizzaa. Täytteenä oli buffalo mozzarellaa, ohuen ohutta prosciuttoa, tryffeliä ja tryffeliöljyä. Se oli perfetto!
  • 22.30 nukkumaan
Monivaiheisen ja pitkän päivän jälkeen uni maittoi.

Kuten tästä päivästä huomaa, voi yhden päivän aikana olla reilillä monenlaisia vaiheita. Niin pieniä vastoinkäymisiä kuin ihan parhaita hetkiä. Tärkeää onkin, ettei jää pieniin vastoinkäymisiin kieriskelemään, vaan antaa tilaa seuraaville hetkille ja fiiliksille mahdollisimman nopeasti.

Olimme sopineet, että ostoksia tehdään vasta Roomassa, joten siitä syystä päivään sisältyi tavallista enemmän kaupoilla pyörimistä. Monesti ensimmäisenä iltana uudessa kaupungissa emme lähteneet pää kolmantena jalkana kohti nähtävyyksiä, vaan asetuimme aloillemme ja tutustuimme kaupunkiin paremmin vasta seuraavana päivänä. Sellainen rytmi loi rentoutta reiliin.

Eniten minua yllätti se, miten paljon aikaa siirtymiin rautatieasemalta hotellille menee. Yllättäen voi olla tällainen lakko, jolloin koko julkinen liikenne onkin seis. Viiden minuutin metromatkasta tuleekin pitkä kävely. Toinen vaihtoehto on, että 1,5 km matka onkin pelkkää jyrkkää ylämäkeä, jonka kiikkumiseen menee tuplasti enemmän aikaa, kuin tasaiseen maastoon.

Toivottavasti tämä postaus valotti hieman sitä, minkälaisista palasista reilaajan päivä voi koostua. :)

- Ilona

Ps. Olemme eilen päässeet turvallisesti Suomeen, ja nautimme muutaman päivän mökkeilystä. Roomasta ja reilistä muutenkin on tulossa blogiin postauksia, vaikka reaaliajassa Suomessa jo olemmekin. <3