sunnuntai 25. kesäkuuta 2017

Interrail 11 - Matkavinkki: Zell am See

Interrail on tällä hiukan yli puolessa välissä. Uskomatonta, miten nopeasti ja samaan aikaan hitaasti aika on mennyt. Lähdöstä tuntuu kuluneen pitkä aika; kuin ei olisi ollut Suomessa aikoihin. Kuitenkin itse reissu etenee huimaa vauhtia, ja tuntuu käsittämättömältä, että olemme matkustaneet pian kolme viikkoa.

Kuuden yön pysähdys Zell am Seessä on ollut tähän mennessä yksi reilimme parhaita ratkaisuja. Ensinnäkin siksi, että teki hyvää hengähtää rauhallisessa paikassa pidempi aika. Rinkan sai oikeasti purkaa, ja asettua paikalleen hetkeksi. Päivät eivät olleet nähtävyyksien suorittamista, vaan rentoa oleilua. Tuntui päästä varpaisiin siltä, että on lomalla. Emme laittaneet herätyskelloa herättämään, sillä aikatauluja ei ollut.

Toiseksi siksi, että Zell am See oli oikea lintukoto. Vaikka se mielletään helposti vain talviurheilupaikaksi, tarjoaa se myös kesällä matkailevalle paljon. En meinaa käsittää, miten upea tuo 10 000 asukkaan pieni kylä oli. Rauhallinen ja ystävällinen ilmapiiri, henkeäsalpaavan upeat maisemat, sopivasti tekemistä, oma rauha. Seuraavaksi kerron kuvin ja muutamin sanoin, mitkä asiat olivat parasta Zall am Seessä. Jos joku muukin innostuisi vierailemaan tuossa kauniissa kylässä. :)

Zell am Seessä ei tarvitse etsiä löytääkseen kauniita maisemia. Ne tulevat suoraan verkkokalvoillesi, kun astut sisätiloista ulos. Tai nenäänsä ei välttämättä tarvitse edes pistää ulos, voi vain katsoa ulos ikkunasta. Yllä olevat kuvat on napattu meidän ensimmäisenä päivänä perillä. Sää oli pilvinen, mutta se ei maiseman upeutta poistanut. Kuvat on otettu järveltä, jonka rantaa pitkin meni kävelytie. Sitä tuli käveltyä monet kerrat muutaman päivän aikana.

Saimme hotellilta Summer Card-kortit, jotka oikeuttivat ilmaisiin aktiviteetteihin Zell am Seessä. Yksi niistä oli päästä ilmaiseksi hissillä Alppien huipulle. Hissejä oli Zell am Seessä, useita. Me valitsimme sen, jolla pääsi paikan korkeimmalle huipulle. Maisemat olivat ylhäältä katsottuna kuin unesta. Tai unelmista. Oli vaikea uskoa, että niin upeita maisemia voi ihan oikeasti olla olemassa! Lisää kuvia huipulta löytyy täältä.

Samaisella Summer Cardilla pääsi ilmaiseksi myös Zell am Seen järvelle ajelulle. Pieni laiva kuljetti järven ympäri. Maksoimme muutaman euron ylimääräistä päästäksemme hellepäivänä kansipaikoille katolle. Siellä oli meidän lisäksi vain neljä ihmistä, joten leppoisa tunnelma oli taattu. Laivassa soi sopivan pienellä rattoisa musiikki, ja juomatarjoilu toimi. Jäätee maistui paremmalta helteisenä päivänä laivan katolla, kuin koskaan ennen. Välillä kaiuttimista kuului pieniä tietoiskuja siitä, mikä kylä tai vuori ohitettiin juuri. Oli ihana nähdä samoja upeita maisemia myös järveltä käsin.

Pienen kylän kauppakatuja on mukava kierrellä. Suosikkejani olivat pikkuiset kaupat, joissa myytiin paikallisia tuotteita. Yllä olevat kuvat ovat ihanasta putiikista, josta löysin 5,50€ maksavan käsivoiteen. Testeri tuntui ihanalta käsissä, ja pehmensi ne saman tien. Käsivoide on vegaaninen, eikä se sisällä palmuöljyä. Juuri sopiva tuliainen itselleni, tällaiselle kuivakädelle. Zell am Seessä oli muuten kolme Inter Sportia. Taitaa olla suosittu liike siellä päin! :D

Zell am Seessä matkailijoiden viihtyvyydestä huolehdittiin Summer Cardin ilmaisten nähtävyyksien lisäksi myös kaikille täysin ilmaisilla ohjelmanumeroilla. Järvellä järjestettiin useana iltana viikossa show, jossa yhdistyvät valot, vesi ja musiikki. Kokonaisuus oli näyttävä ja mieleenpainuva. Lisää kuvia illasta löytyy täältä.

Majoituksemme oli Zell am Seessä unelmainen. Rautatieasemalta oli noin 1,5 kilometrin kipuaminen ylämäkeen perille, mutta majoitus oli sen arvoinen. (Vaikka se ei siinä parikymmentä kiloa selässä, nälkäisenä ja vatsakipuisena siltä ensimmäisenä päivänä tuntunut.) Arkisin bussi kulki säännöllisesti alas kylään ja takaisin, joten halutessaan pystyi käyttämään myös sitä. Summer Cardilla yksittäinen matka maksoi 1€.

Hotel Der Schmittenhof oli tähänastisista majoituksistamme onnistunein. Keittiön ikkunasta ja parvekkeelta avautui näköala Alppien ympäröimälle järvelle. Kyllä meinasi näillä reilaajilla silmät lennähtää päästä, kun hotellin virkailija näytti meille huoneistomme. Hän sanoikin, että meille sattui näköalansa puolesta paikan paras huoneisto. Ja kyllähän meillä siellä kelpasi laittaa omat aamiaiset ja iltapalat, ja nauttia ne näitä maisemia katsellen.

Rakastuimme molemmat Zell am Seehen. Olemme jo nyt puhuneet, että sinne voisi palata ottamaan rennosti ja nauttimaan kauniista maisemista uudelleen. Majoituspaikan pitäisi ehdottomasti olla sama, ja myös huoneen näköaloineen. (Huone 402, vinkkinä muille. ;))

Jos et ole liikenteessä junalla, pääsee Zell am Seehen helpoiten lentämällä ensin esimerkiksi Salzburgiin ja ottamalla siitä suoran junan Zell am Seehen. Junia kulkee useasti päivässä.

Toivottavasti postaus sisältä hyödyllisiä vinkkejä sellaiselle, joka on harkinnut reissua Itävaltaan. :) Zell am See on sopiva paikka sellaiselle, joka ei tarvitse matkalta suurkaupungin vilinää, ja rajattomia ostosmahdollisuuksia. Toisaalta, Salzburgiin on vain 1,5h junamatka, joten suuren kaupungin vilskeestä pääsee halutessaan nauttimaan vaikkapa päiväreissun merkeissä, kuten me teimme.

Ihanaa sunnuntaita!

- Ilona

Ps. Tällä hetkellä istumme junassa matkalla Italiaan. Junan olisi pitänyt olla jo tähän aikaan määränpäässä, ja olemme jumissa jollakin pienellä asemalla 120 km päässä sieltä. Seuraava asema on kokonaan pois käytöstä, eikä sen korjaantumisesta ole tietoa. Saa nähdä, miten meidän käy! :D

1. Voi että, kyllä tänne sun blogiin ilmestyy aina vain ihanempia otoksia ja maisemia ♥ Kelpaa katsella! Kävin itse Itävallassa Wienissä viime kesänä ja rakastuin kyllä ihan täysin. Matkan kesto oli sen verran lyhyt, ettei päästy harmillisesti muualla siellä käymään, mutta onneksi näitä juttuja voi sitten lueskella muiden blogeista :) Mukavaa reissun jatkoa, toivottavasti pääsitte hankaluuksista huolimatta perille!

1. Kiitos ihanasta kommentista! :) Me käytiin myös pikainen visiitti Wienissä. Jäi sellainen olo, että siellä pitäisi päästä käymään joskus ihan kunnolla. Ihastuttavan oloinen kaupunki! Perille päästiin, joskin useamman tunnin myöhässä. Mutta sehän ei tätä reissua kaada. :)