perjantai 12. toukokuuta 2017

Jäykkis ekaa kertaa joogassa

Kuulun niihin ihmisiin, jotka inhoavat sydämensä pohjasta venyttelyä. Sitä epämiellyttävää tunnetta, kun kireitä lihaksia vetreytetään moninaisissa asennoissa, joista osa tuntuu vaativan akrobaattisia kykyjä. Erityisen kammottavia ovat ryhmäliikuntatuntien venyttelyhetket. Kun muut ympärillä saavat kyynärpäät lattiaan kiinni suorilla jaloilla, itse yrittää saada sormenpäitä edes polvia pidemmälle. (Edellisessä lauseessa piilee hienoinen liioitteluvaara.) Posket punottaen sitä välillä vilkuilee omilta jäykistelyiltään, että eihän kukaan tuijota omaa suoritusta pilkan pilke silmissä.

Näistä lähtökohdista olen ollut joogaamassa tänään elämäni ensimmäistä kertaa. Poistuin siis todella omalta mukavuusalueeltani kertaheitolla! Minua on kiinnostanut kokeilla joogaa aiemmin, mutta pupu on tullut aina pöksyyn. Nyt joogaamiseen tarjoutui mahdollisuus, josta en voinut kieltäytyä. Työpaikallamme työskentelevä psykologi tarjosi työkavereilleen perjantain työpäivän päätteeksi tulla hänen ohjaamaansa joogaan, jonka hän järjesti vain meitä varten. Ajattelin, että nyt jos koskaan on tilaisuus kokeilla minua kiinnostavaa lajia.

Tämä jäykkis pohjusti työkavereille jo edellisenä päivänä sitä, miten tulisin nolaamaan itseni joogassa. Viljelin omasta venyttelyinhosta ja venymättömyydestä huumoria etukäteen. Onneksi minulla on niin ihanat työkaverit, ettei todellista pelkoa itsensä nolaamisesta ollut. Julkinen venyttely vain on sellainen tabu itselle oman pään sisällä, ja siitä on tehnyt itse itselleen mörön.

Pyh ja pah! Kaikki jännitys ja ennakko-odotukset kykenemättömyydestäni joogaan olivat täysin turhia! Sehän oli aivan IHANAA! Suorittaminen ja vaikeat, epämukavat asennot loistivat poissaolollaan. Niiden sijaan tilalla oli täysin rentoutunut ja rauhallinen olo, miellyttävät asennot sekä turvallinen olo. Kyseessä oli Yin jooga, jossa keskitytään vahvasti oman hengityksen ja kehon tuntemusten tarkkailuun.

Olin yllättynyt, miten helppoa ja mukavaa kaikki oli. Nautin olostani koko tunnin ajan. Loppurentoutuksessa olin vähällä nukahtaa - niin ihanassa olotilassa sitä leijaili. Jo tunnin aikana huomasi, miten harvoin (tai miltei laisinkaan) arjen keskellä tulee pysähdyttyä ihan vain hengittämään. Oli ihana saada kuunnella rauhassa omaa hengitystä ja kehoa. Tällaista pysähtymistä pitäisi alkaa harrastaa enemmän.

Työkaverin ohjaama ja työkavereiden kanssa koettu jooga oli paras mahdollinen tapa jättää työt taka-alalle, ja aloittaa viikonloppu. Voi, kun kaikki viikonloput voisivat alkaa näin! Luulenpa, että stressitasot laskisivat ihan eri tavalla, kuin yleensä.

Olen niin innoissani ja tyytyväinen tänään kokemaani joogatuntiin, että haluaisin alkaa säännöllisesti käymään tällaisessa rauhallisessa ja aloittelijalle sopivassa joogassa. Innostun tosissani erittäin harvoin uusista lajeista, joten tämän päivän kokeilu oli minulle ihan lottovoitto!

Tämä kuva sopii tämän tekstin kuvaksi ihan vain siksi, että sitä katsellessani saan hymyn huulille. Mieleni palaa viime kesän rentouttaviin ja ihaniin lomapäivin Tukholmassa. Mielikuvamatkailua pitäisi harrastaa paljon enemmän, sillä harva asia saa minua yhtä rentoutuneeksi, kuin lomalla matkailu.


Rentouttavaa viikonloppua kaikille!

- Ilona

2 kommenttia:

  1. Ihanaa, että olet löytänyt joogan! Sitä on niin monta erilaista lajia ja muotoa, että jokainen löytää varmasti omansa. Mä olen aina tehnyt eniten astangaa ja pitänyt hathaa jonain kevyenä hengittelymuotona. Sittemmin olen muuttanut mielipidettäni - ihanaa, omaan tahtiin tehtävää oman kehon kuuntelua se! Mun viimeisin villitys on hot jooga, joka on rankkaa ja kamalaa ja tehokasta. Tunnin jälkeen on aina niin hyvä olo, mutta viimeksi tunnilla niin huono, että olen pitänyt nyt vähän taukoa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli kyllä hurjan mukavaa löytää jooga! Suuntauksia joogassa tuntuu olevan pilvin pimein, mutta ajattelin näin aluksi tutustua lähemmin vain näihin helpoimmin lähestyttävään versioihin. :D Sinun kokemus hot joogasta kuulostaa hurjalta, mutta toivottavasti löydät ilon siitä taas tauon jälkeen. :) Kiitos kommentista ja ihanaa viikkoa sinulle!

      Poista