keskiviikko 3. elokuuta 2016

Portugali - osa 4 - Sintran ravintoloista (ja muutama ravintolasuositus)

Portugaliin lähtiessäni paikallinen ruokakulttuuri  oli minulle täysin tuntematon. Ainoa kuulemani asia oli se, että ravintoloissa on Portugalissa edullista syödä. Suurena makuelämysten ystävänä odotukseni uudesta maasta ruokineen olivat korkealla.

Parina ensimmäisenä päivänä valitsimme ravintolan helpon sijainnin mukaan. Kävimme siis syömässä ravintoloissa, jotka olivat mahdollisimman lähellä. Ruoka niissä oli suuri pettymys. Tilasin kalaa, sillä merellistä ruokaa oli paljon tarjolla. Kala ei joko maistunut miltään (oli täysin mausteeton) tai oli rakenteeltaan kumista. Kuten kuvitella saattaa, ei kuminen rakenne herättänyt kovin suurta ihastusta. :D Kun tilasin pihvin, oli se täynnä jänteitä. Lihan sai irti jänteiden keskeltä isolla työllä ja taistelulla pieni pala kerrallaan. Tällaiselle makumatkailijalle tuli parin epäonnistuneen ravintolakäynnin jälkeen jo epätoivo - jäävätkö hyvät maut tällä reissulla kokematta? Hyvä puoli näissä ravintoloissa oli se, että ruoasta ei tarvinnut paljoa maksaa.

Päätimme turvautua muiden ihmisten kokemuksiin, ja päädyimme kokeilemaan seuraavien päivien ravintoloita TripAdvisorin listan kärkipäästä. Niinhän siinä sitten kävi, että kolmen kärki oli listalla sama, kuin omat suosikkini. Uskallan siis suositella kolmea ravintolaa hyvillä mielin Sintrassa kävijöille.

Sitä ennen kuitenkin vielä muutama sana paikallisista ravintoloista. Taso oli kokonaisuudessaan yllättävän heikko. Olen toki tarkka siitä, mitä syön, mutta siinä vaiheessa jos hyvä ruoka on viikon aikana harvinainen ylellisyys, ei kyse ole ainoastaan maistelijan herkistä makuhermoista. Mausteiden käyttö oli kautta linjan melko niukkaa, eikä pöydissä siitä huolimatta ollut suolaa tai pippuria. Ylikohteliaana asiakkaana en kehdannut niitä pyytääkään.

Lisäksi, ravintolat olivat melko isolle alueelle levittäytyneinä. Moni kehuttu ravintola jäi testaamatta, kun niihin ei välimatkan takia päässyt. Auto olisi ollut kätevä, sillä bussit eivät kulkeneet iltaisin ympäri kaupunkia.

Hyvä puoli kaikissa ravintoloissa oli se, että asiakaspalvelu oli ystävällistä, avuliasta ja kielitaitoista. Epäammattimaiseen tai epäkohteliaaseen tarjoilijaan en matkan aikana törmännyt. Siitä täytyy antaa Sintran ravintoloille kiitosta!

Onneksi pääsimme syömään Sintrassa myös hyvissä ravintoloissa, vaikka alku näyttikin heikolta. Tässä niiden kolmen kärki!

Nau Palatina

Nau Palatina oli saanut erittäin hyviä arvioita TripAdvisorissa, joten halusimme lähteä testaamaan tämän listan ykköspaikan. Majapaikastamme oli jonkin verran matkaa  ravintolaan, joten kävelemiseen piti varata aikaa. Perille päästyämme nälkäisen naamani ilme venähti. Emme olleet tajunneet tehdä pöytävarausta, joten emme mahtuneet syömään. Varasimme pöydän seuraavaksi illaksi.

Seuraavana iltana saavuimme Nau Palatinaan odottavaisin mielin. Paikka oli melko pieni, olisikohan ollut noin 20 asiakaspaikkaa. Ravintola oli sisustettu viihtyisästi, ja pienistä tiloista huolimatta ei tarvinnut syödä kylki kyljessä kenenkään kanssa.

Menu esiteltiin meille täydellisellä englannilla perusteellisesti. Nau Palatina on portugalilainen tapas-ravintola, joten pieniä annoksia tilataan useita. Annokset yleensä jaetaan pöytäseurueen kesken.

Alkupalaksi otimme pieniä leipiä, kurpitsapiirakan ja vihreässä teessä kypsytetyn kananmunan. Kananmunan otimme siksi, että se vain kuulosti mielenkiintoiselta ja hauskalta. Kurpitsapiirakka ja leivät ilmakuivatulla kinkulla ja tonnikalalla olivat herkullisia. Yksinkertaista, mutta maukasta!

Pienten alkupalojen jälkeen tilasimme juustolautasen, joka koostui paikallisista juustoista ja marmeladista. Veti aika sanattomaksi. Oli nimittäin niin älyttömän herkullista, että vei todella kielen mennessään! Oikeaa makujen ilotulitusta! Yhdistettynä meille suositeltuun paikalliseen viiniin, oli juustolautanen suorastaan täydellinen elämys. Juuri tällaista makujen sinfoniaa olin odottanut!

Seuraavaksi herkuttelimme mehevillä katkaravuilla, jotka tarjoiltiin kurpitsadipin kera. Toimi todella hyvin! Otimme vielä yhtenä ruokalajina possua, jota tarjoilijat kovasti kehuivat. Syön itse todella harvoin sianlihaa, mutta näin hyvin valmistettuna maistui minullekin.

Jälkkäriksi vielä kakkua!

Tilasimme ruokia siis aina pari lajia kerrallaan, kuten siellä tuntui olevan tapana. Aikaa illastamiseen Nau Palatinassa kannattaa varata, sillä tapaksia tuodaan pöytään vähän kerrallaan, ja on ihana nautiskella hyvistä annoksista pitkän kaavan mukaan.

Annosten hinnat olivat korkeimmillaan 15€ (suurin osa paljon vähemmän), joten näillä hinnoilla raaski maistella erilaisia annoksia.

Herkullinen ruoka yhdistettynä erinomaiseen palveluun tekivät illasta Nau Palatinassa täydellisen. <3

Tässä vielä yhteystiedot, jos joku on Sintrassa käymässä ja tähän ravintolaan suuntaamassa. Muista varata pöytä, koska täällä on aina täyttä!

Katuosoite: Calçada de S. Pedro, 18Sintra
Puhelinnumero: +351 219 240 962

Incomum by Luis Santos

Toinen ravintola, jota voin Sintrasta suositella, on Incomum. Kävimme syömässä siellä kahtena iltana, sillä ruoka oli hyvää, se oli majoitustamme lähellä, eikä siellä käyminen vaatinut pöydän varaamista.

Palvelu oli Incomumissa asiallista ja ystävällistä. Ravintolassa oli laaja valikoima erilaisia viinejä, joista moni oli paikallisia. Hintatasoltaan sekä ruoka että juoma olivat hieman hinnakkaampia kuin muualla, mutta suomalaiseen hintatasoon nähden edullisia.

Jokaisessa pöydässä oli paikallista oliiviöljyä, jota lisättiin itse ruokaan. Ilahduin kovasti huomatessani sen olevan luomua! Jee!

Kahtena iltana ehdimme maistaa kahta alkupalaa. Vertailun vuoksi otimme samankaltaiset alkupalat, kuin Nau Palatinassa. Naun juustolautanen veti pidemmän korren näistä kahdesta ravintolasta. Incomumin juustolautanen oli ihan hyvä, mutta kaikki juustot olivat melko vahvoja maultaan. Jotakin kevyempää olisi kaivannut joukkoon.

Sen sijaan katkaravut olivat Incomumissa onnistuneempia. Mausteliemi oli aivan mahtava, joten katkaravut suorastaan sulivat suuhun. NAM!

Pääruokina kokeilimme montaa erilaista sorttia. Minun annoksiani olivat ankanrinta ja kasvisrisotto. Molemmat olivat onnistuneita. Ankka oli minulle uusi tuttavuus ja positiivinen yllätys! Maistoin myös kanaa ja pihviä, ja oikein hyviltä maistuivat nekin.

Jälkkärinä ah, niin ihanaa Bailey's jäätelöä. Toimii!

Sanoisin, että Incomum on perusvarma valinta syödä illallista. Ympäristönä ravintola on tilava ja ehkä liiankin pelkistetty, mutta ruoka on laadukkaasti valmistettua ja makoisaa.

Katuosoite Rua Dr. Alfredo Costa, 22
Puhelinnumero +351 219 243 719

Saudade

Kolmas ja viimeinen suosittelemani ruokapaikka on kahvila Saudade. Jo ulkoa päin näkee, että kyseessä on oikein soma ja suloinen kahvila. Sisältä kahvila oli sisustettu omaperäisesti ja söpösti.

Lämpimiä ruokia ei Saudadesta saa, mutta ruokaisia leipiä, panineja ja makeita herkkuja kyllä. Valikoima oli runsas, ja hinnat huokeat. Erilaiset kahvit ja teet olivat tämän paikan juttu. Maistoin kahta aivan ihanaa teetä Saudadessa. Harmittaa jälkikäteen, etten ostanut  sieltä teetä itselleni tuliaiseksi Suomeen. Saudadesta sai myös siellä puristettuja mehuja tuoreista hedelmistä.

Söimme Saudadessa n. 15€ maksavan, todella runsaan brunssin. Yksi brunssi olisi hyvin riittänyt kahdelle hengelle. Lautasia ja uusia ruokalajeja tuotiin pienien apupöytien kanssa jatkuvasti - lautaset eivät siis mahtuneet edes yhteen pöytään. Jaksoin syödä noin puolet omasta brunssistani, ja olin ihan ähkyssä.

Saudade oli ehdottomasti ihanin kahvila Sintrassa. Se sijaitsee Incomumia vastapäätä. Molemmat niistä ovat muuten lähellä juna-asemaa, joten päiväretkeläistenkin on helppo käydä niissä!

Katuosoite: Avenida Doutor Miguel Bombarda 6

Nämä kolme paikkaa olivat minun mieleeni, ja uskallan suositella niitä muillekin Sintrassa kävijöille.

Näihin makoisiin kuviin ja tunnelmiin, heippa!