keskiviikko 6. heinäkuuta 2016

Tukholma - osa 1 - Matkalle lähtö vastoinkäymisineen ja ihana hotelli perillä

Talven kylminä ja pimeinä iltoina päätin ystäväni Tiinan kanssa, että lähdemme käymään heti alkukesästä Tukholmassa. Olimme käyneet vuosi sitten marraskuussa Tukholmassa katsomassa upeiden sisarusten Angus & Julia Stonen konsertin, ja siinä sivussa shoppailemassa. Tukholma hurmasi ihanuudellaan jo silloin; ystävällisiä ihmisiä, kauniita katuja ja rakennuksia, hyvää ruokaa ja erinomaiset shoppailuapajat. Päätimme lähteä katselemaan kesäistä Tukholmaa ihan ajan kanssa. Varasimme hotellin viideksi yöksi, jotta meillä olisi aikaa täydet neljä päivää käydä erilaisissa aktiviteeteissa, kiertää nähtävyyksiä ja tehdä ostoksia.

Lentojen ja hotellien hintojen suhteen meillä kävi tuuri. Löysimme lennot Norwegianin alennuskampanjan aikaan, jolloin kaikki kolme lentoa (Rovaniemi-Helsinki-Tukholma-Helsinki) ruumaan menevineen matkatavaroineen maksoivat 123€ per nuppi. Siihen hintaan kun ei pääse välttämättä Rovaniemeltä Helsinkiin junalla makuuvaunussa... Hotellin puolestaan otimme keskustan ulkopuolelta, sillä keskustassa olevat hotellit olivat kalliita. Pienestä huoneesta ilman omaa kylpyhuonetta tai vessaa saisi pulittaa keskustassa vähintään 100€/yö. Ei kiitos. Vaikka lentomme saapuikin Arlandan lentokentälle, valitsimme hotelliksemme Bromman lähellä olevan lentokenttähotellin, Best Western Plus Bromma Stockholmin. Se sattui olemaan hotels.comissa alennuksessa, joten saimme neljän tähden hotellihuoneen aamupaloineen, kuntosaleineen ja mukavuuksineen samaan hintaan, kuin rähjäisen hostellihuoneen keskustasta. Lennot ja hotellit varasimme hyvissä ajoin, jotta ne saisi sopuhintaan ja ennen matkaa saisi vain odotella matkan alkamista.

Matkan alku ei kuitenkaan mennyt suunnitelmien mukaisesti. Lähdimme iloisin ja odottavin mielin pienelle Rovaniemen lentokentälle. Pitkän talven jälkeen nämä lomalaiset olivat NIIN lähdössä reissuun! Norwegianilta tuli viesti lentokentälle ajaessamme, että lento on 20 minuuttia myöhässä. Pian heti perään tuli viesti, että lento on tunnin myöhässä. Aikaisemmin Norwegianin lentojen perumiset ja puolella vuorokaudella viivästymiset kokeneena arvasin, ettei tämä voi tietää hyvää. Lentokentälle saapuessamme kaikki sujui kuitenkin tavallisesti. Saimme lentoliput kouraan ja laitoimme isot laukut ruumaan. Hieman huolestunut mieleni ehti jo huojentua, kaikkihan meni juuri niin kuin piti.

Pian kaikki matkalle lähtijät katsoivat ärtyneinä puhelimiaan. ''Norwegian regrets to inform that D8123 at 08.06.2016 is cancelled.'' CANCELLED?! Ei voi olla totta! Viestissä kehotettiin ottamaan yhteyttä lentokentän henkilökuntaan. Henkilökunta puolestaan ilmoitti, että kaikki lippujen muutokset tehdään puhelimitse itse Norwegianin kanssa asioiden. 45 minuutin puhelinjonotuksen, useiden ärtyneiden huokausten, kymmenien päivittelyiden ja niitä seuranneiden epäuskoisten hiljaisten hetkien jälkeen asiakaspalvelupuhelusta vastattiin. Selvisi, että Rovaniemeltä pääsee Tukholmaan seuraavan kerran huomenna samaan aikaan. Kyllä kismitti. Kahden viikon lomassa yksi päivä vähemmän ei tuntuisi missään. Mutta neljän päivän loman supistuminen kolmeen on jo 1/4 ajasta pois. Siinä oli kahdella neidillä pettymystensietokyky koetuksella - ei mennytkään loma täysin suunnitelmien mukaan. Hampaita kiristellen soitimme kyydin kotiin. Huomenna uusi yritys.

(Pakko myöntää; ärtymystä lievittääksemme suuntasimme Napapiirille Marimekon ja Iittalan outlet-myymälöihin. Reissubudjetista olisi yksi päivä vähemmän käytettäväksi Tukholmassa, joten ostin 30% alennuksella pitkään haaveilemani silkkipaidan ja ihanat housut Marimekolta.)

Seuraavana päivänä matkalle lähtö sujui onneksi ongelmitta. Muutamaan kertaan lentojen aikana taisimme mainita toisillemme, että näin tämän olisi pitänyt jo eilen mennä.

Arlandan lentokentälle päästyämme suuntasimme turistimaisesti lentokentän info-tiskille kysymään, kuinka pääsisimme helpoiten hotellille. Junalla tai bussilla olisi päässyt, mutta ilta alkoi koittaa ja matkatavarat painoivat. Lentokentän ulkopuolella näkyi takseja. Olimme kuulleet paljon varoituksia Tukholman takseista - osa takseista saattaisi veloittaa satojakin euroja lyhyestä matkasta, jos ei osaa pelata korttejaan oikein. Kysyimme infosta taksikäytännöistä lentokentällä. Meitä kehotettiin neuvottelemaan taksiasioista keltaliivisen miehen kanssa, joka näytti vahtivan lentokentällä odottavia takseja. Suuntasimme hänen juttusille. Kävi ilmi, että taksikuskien kanssa voi neuvotella hinnasta, jolla he vievät asiakkaat määränpäähän. Näiden taksien hintakatto oli 675 kruunua - enempää he eivät saisi veloittaa. Hän varoitti ottamasta taksia keskustasta, sillä kaikilla firmoilla ei tällaista hintakattoa ole, vaan he saattavat pyytää matkasta käytännössä mitä vain.

Näillä eväillä lähdimme tiedustelemaan taksikuskeilta, kuinka paljon kustantaisi päästä heidän kyydissään hotellille. Viisi ensimmäistä kuskia pyysi maksimihintaa, eli 675 kruunua. Itsepintaisesti sanoimme kaikille sen olevan liikaa, ja jatkoimme eteenpäin. Arvelimme, että kun tarpeeksi monta kertaa kieltäytyy maksimihinnasta, joku vie perille halvemmalla. Ja niin kävi! Eräs kuski lupasi viedä meidät perille parikymmentä euroa halvemmalla. Hahaa, väsytystaktiikka siis toimi! :D Tyytyväisinä taktiikkamme toimivuudesta ja ovelasta suunnitelmasta istahdimme taksin kyytiin. Matkaan meni yli puoli tuntia, sillä hotellimme toden totta oli ihan Bromman lentokentän vieressä.


































Oli ihana, kun hotelli vastasi täysin netistä saatua kuvaa ja niiden myötä tulleita odotuksia! Aula oli kaunis, tyylikäs ja siisti. Ensimmäisenä huomioni kiinnittyi näyttäviin valaisimiin, jotka roikkuivat vastaanottotiskin yläpuolella. Valaisimien määrä moninkertaistui upeasti vieressä olevien peilien kautta. Aulasta sai heti sellaisen kuvan, että matkustajien viihtyvyyteen on tässä hotellissa panostettu. Viihtyisän ja siistin sisustuksen lisäksi aulasta oli mahdollisuus ostaa kylmää vettä, virvokkeita ja pieniä snäksejä.


Vastaanottotiskin virkailijat olivat alusta pitäen ystävällisiä ja avuliaita. Kun pääsimme kirjautumaan vuorollamme hotelliin sisälle, virkailija huomautti meidän varanneen pienimmän mahdollisen huoneen. Se tarkoitti sitä, että huoneessa ei ole ikkunaa eikä mahdollista nukkua erillisissä sängyissä, kuten olimme toivoneet. 20 euron lisähintaan per yö olisi saanut isomman huoneen. Virkailija antoi ystävällisestä meille luvan käydä katsomassa molemmat huoneet, jotta osaisimme tehdä päätöksen.

Päädyimme valitsemaan sen huoneen, jonka olimme varanneetkin. Pienehköstä sängystä ja vähästä tilasta huolimatta ajattelimme selvitytyvämme, sillä päivät viilettäisimme kuitenkin muualla. Hotelli on lähinnä vain nukkumista varten. Pieni huoneemme oli kompakti paketti tällaiselle ajalle.















Kuten kuvasta huomaa, ei ylimääräistä tilaa huoneessa juuri ollut. Jos olisi halunnut viettää hotellihengailuloman, olisi tämä huone käynyt kahdelle hengelle liian pieneksi. Ikkunattomuudesta huolimatta huone oli kuitenkin viihtyisä ja erittäin siisti.

Hotellin mukavuuksiin kuului pieni kuntosali, josta löytyi perustreeniin kaikki tarvittava. Ensimmäisenä iltana testasimme salin heti. Oli mukava tehdä treeni omassa rauhassa, sillä ilta-aikaan salilla ei ollut muita. Kuntosalillakin oli huomioitu hotellissa vierailevat hyvin; sieltä löytyi vesiautomaatti ja kertakäyttömukeja. Itse en ainakaan hoksannut ottaa kotoa juomapulloa mukaan, joten tämä vesimahdollisuus ilahdutti kovasti. Salin yhteydessä oli mahdollista käydä myös saunassa.

Kävimme yhtenä iltana syömässä hotellin ravintolassa. Ruoka oli maukasta ja palvelu asiallista. Erityisesti minua ilahdutti se, että pyytäessämme punaviinisuositusta, tarjoilija ehdotti heti luomuviiniä. Jes! Samassa ravintolassa oli aamuisin hotelliaamiainen. Aamiainen oli lähellä tavallista suomalaista hotelliaamiaista. Tiskeiltä löytyi tuoreita erilaisia leipiä, leikkeleitä, juustoja, kasviksia, pekonia, nakkeja, kananmunia keitettynä ja munakkaana, jogurttia, myslejä ja muroja, pähkinöitä ja kuivattuja marjoja, sekä muita pieniä lisukkeita. Jälkiruoaksi oli ihania pieniä lettuja kermavaahdolla ja hillolla. Suurin plussa aamiaisen tuli sen mehuista; appelsiinimehu ja omenamehu olivat tuoreista hedelmistä puristettuja. Kaiken kaikkiaan aamiainen ei ollut pettymys, mutta ei myöskään yllättänyt.

Parasta hotellissa oli vastaanottoaulan mahtavat työntekijät. Kysyimme useaan kertaan neuvoa, miten pääsisimme mihinkin paikkaan. Saimme aina selkeät ohjeet ja ystävällisen vastauksen. Apua sai aina, ja henkilökuntaa oli varattu paikalle siten, ettei tarvinnut juuri jonottaa.

Hotellin sijainti oli hiukan kaukana kaikesta, mutta julkisilla pääsi hyvin joka paikkaan. Ostimme ensimmäisenä päivänä hotellilta 72h kortin, jolla sai kulkea Tukholman busseilla, metroilla ja junilla niin paljon kuin ehti. Junapysäkki oli muutaman minuutin kävelymatkan päässä. Joko suoraan tai parilla vaihdolla pääsi ympäri Tukholman eri kohteita kätevästi. Emme siis kokeneet hotellin sijainnin hankaloittavan matkaa millään tavalla. 

Suosittelen lämpimästi tätä hotellia henkilöille, jotka haluavat perusvarman ja siistin hotellin, joka on varustettu kuntosalilla, ravintolalla ja ystävällisellä henkilökunnalla. Tilaa haluaville suosittelen kuitenkin isompaa huonetta, kuin pienintä mahdollista.


Seuraavissa kirjoituksissa kerron matkasta enemmän! Vi ses!

- Ilona



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti